субота, 16 січня 2016 р.

Майстер-клас для вчителів основ здоров"я






Тема тренінга
Конфлікт і здоровʼя. Поняття конфлікту. Види і способи розвʼязання конфліктів. Конструктивне розвʼязання конфліктів. Моделювання ситуації із конструктивним розвʼязанням конфліктів.
Мета: розширити знання про конфлікт, ознайомити із психологічною природою конфлікту, його структурою, динамікою. Показати ефективні шляхи розвʼзання конфліктних ситуацій. Вчити використовувати у спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, зноходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій. Формувати почуття єдності з колективом, спонукати до роботи над собою. Виховувати почуття відповідальності за свої слова і вчинки, сприяти взаєморозумінню.
Оформлення: стільці розташовані по колу, або столи розташовані по колу.
Матеріали та обладнання до тренінгу.
Хід тренінгу

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Давайте з вами привітаємося і познайомимося, адже серед нас є нові вчителі. Але знайомитись ми будемо незвично: вам потрібно назвати своє імʼя і добавити явище природи, з яким ви себе асоціюєте. Інший має назвати ваше імʼя і те, з чим він себе асоціює.
Вправа «Визначення психологічного стану».
Червоний – активне прагнення до діяльності.
Жовтий – позитивний емоційний стан.
Зелений – спокійний стан.
Синій – прагнення до визнання.
Чорний – стан хвилювання.
Коричневий – напруга.
Білий – важко щось відповісти, невизначеність.
ІІ. ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ.
Освіту здобувають, читаючи книги. Набагато важливішу освіту – науку життя – здобувають, читаючи людину. Нехай сьогодні наша розмова допоможе вам глибше пізнати самих себе і людей, які вас оточують.
За східною легендою, одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, хмари, людину і істину. Однак постало питання, куди заховати її, щоб людина не могла її відшукати. Їм забажалось продовжити шлях пошуку істини.
«Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині», - сказав один.
«Давайте сховаємо її на далекій зірці», - запропонував другий.
«Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні»
«Давайте заховаємо її на зворотному боці Місяця».
А наймудріший Бог сказав: «Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі». Отож, шукати істину слід в собі. Сьогодні ми теж спробуємо розібратися в собі і знайти правильний вихід в ситуації в тому випадку, коли раптом пролунає: «Привіт! Я – конфлікт».
ІІІ. МОЗКОВИЙ ШТУРМ
Давайте пригадаємо правила тренінгу
1.     Приходити вчасно, не запізнюватись.
2.     Бути позитивними у висловах і ставленні до інших.
3.     Не критикувати себе та інших.
4.     Говорити по черзі, надаючи слово кожному, стисло і розбірливо.
5.     Не перебивати слухати інших.
6.     Добровільність: говорити за бажанням, брати активну участь у занятті без спонукання з боку викладача.
ІУ. ВПРАВА  ОЧІКУВАННЯ
Що ви очікуєте від нашого сьогоднішнього тренінгу? Запишіть на листочках і повісьте на дереві пізнання?
У. ОСНОВНА ЧАСТИНА ТРЕНІНГУ
Вправа «Асоціативний кущ»
Ми дуже часто чуємо слово «конфлікт». Що ж воно означає? Давайте складемо асоціативний кущ.
Боротьба       Зло        Агресія        Війна       Жах       Вибух      Ненависть
                            Конфлікт
Обзивання       Сум       Удар     Недовіра    Біль     Ворожнеча    Сльози
Який заряд мають ці слова?
Отже, слово конфлікт – латинського походження – в перекладі означає зіткнення. Мається на увазі зіткнення протилежних цілей, інтересів, позицій. Це процес загостреня, боротьби двох чи більше сторін-учасників конфлікту під час розвʼязання проблем, що має особисту значимість для кожного.
Конфліктологія – нелегка наука. Але проблема не в важкодоступності. А в небажанні пізнати істину.
Робота в групах. Визначення основних груп конфліктів.
Учасники діляться шляхом жеребкування на три групи. Кожній групі роздано набір конфліктів. Кожна група повинна вибрати ті, які б відносилися до її групи.
МІЖОСОБИСТІСНІ   ВНУТРІШНЬОГРУПОВІ    ВНУТРІШНЬОДЕРЖАВНІ  МІЖДЕРЖАВНІ
Міжособистісні :
запізнення на урок
одержав двійку
обзивання, бійка
сварка з друзями
не вивчив урок
Внутрішньогрупові (сімʼя)
Зауваження
Погані оцінки
Пізно прийшов
Не прибрав після себе
Порвав куртку
Забув шапку
Загубив портфель
Внутрішньодержавні:
Економічні негаразди
Непорозуміння між політичними партіями
Політичні конфлікти
Міждержавні
Війна
Теракти
Захоплення чужої території
Сфера впливу на енергетичному рівні
Вправа «Мікрофон»
Нам потрібно визначити основні причини конфліктів. Робота в раніше створених групах.
Отже, конфлікт –це айсберг, у якого видно тільки надводну частину, а все, що під водою, сховане. Під час вирішення будь-якої конфліктної ситуації, ми повинні зʼясувати, що стало основною причиною її виникнення. Ця проста схема свідчить про те, що відсутність співпраці конструктивного спілкування, поваги до особистості не приведе до розвʼязання конфлікту.
Розглянемо конфліктний ескалатор. Як правило, конфлікт виникає на основі неповаги, коли одна людинп дозволяє собі ображати іншу. Невміння спілкуватися підсилює конфлікт (суперечку) і приводить до опору. Обговоримо конфліктну ситуацію і запустимо конфліктний ескалатор.
Зникла ручка, яка лежала на парті.
-      Ти взяв мою ручку?
-      Ти хочеш сказати, що я злодій?
-      Якщо ти не злодій, то як вона опинилася у тебе?
-      Не твоє діло.
(Удар плечем)
Подумайте, як можна було б зупинити конфліктний ескалатор.
Разом пошукати ручку.
Змінити упереджене ставлення до учня, адже ти твердо не знаєш, хто саме її взяв.
Ви переконались, що часом конфлікт виникає з дрібниць  (штовхнули, кинули репліку тощо). Це відбувається, як в ліфті. Уявіть, що ліфт загорівся. Там є кнопка, яку можна натиснути – і він зупиниться. Так і в конфлікті.
Треба вміти:
Зупинитися, подумати, відійти, покликати дорослого, порадитися з ним; використати гумор; спокійно дихати, сказати щось хороше, вибачитися, погодитися. Все це може зупинити конфлікт
Вправа «Фотографія»
Подивіться на портрети двох незнайомих людей. Один із них – злодій (науковець-педофіл), який приніс людям багато неприємностей, а інший – молодий вчений (Віталій Андрієнко, винайшов цифровий дозиметр). Давайте спробуємо детальніше охарактеризувати їх зовнішність.
Злодій                                                                      Науковець
підступний погляд                                           серйозний погляд
пронизлиий, хитрий,                                       зосереджений вигляд обличчя
неприємний зовнішній                                    розумні очі
вигляд                                                              високий лоб
насуплені брови                                               охайний
злий вираз обличчя 
Насправді цих людей ви зовсім не знаєте, але мені вдалося налаштувати вас так, як того хотіла. Ми почепили ярлики, не уявляючи, хто насправді ці люди. Наші негативні установки можуть перешкодити встановленню добрих стосунків. Остаточне уявлення про людину можна сформувати, враховуючи власний досвід спілкування з нею.
Вправа «Кошик».
У кожного з вас є аркуш паперу. Вам необхідно написати ті слова чи вирази, якими вас називали колись, чи називають тепер, і які вам не подобаються, викликають гнів, образу. Зараз ми зберемо ці аркуші в кошик. Якщо ви позбулися цих ярликів, то повинні подумати про те, що ніколи не будете чіпляти ярлики іншим людям.

Руханка. У нас є обмежений простір (кладка), а поза ним – прірва. Вам потрібно перешикуватися по розміру взуття від найбільшого до найменшого, використовуючи лише міміку та жести. Розмовляти заборонено.

Способи розвʼязання конфліктних ситуацій.
Існують такі варіанти виходу із конфліктної ситуації: наступ, відступ, поступка і втеча, які насправді нічого не вирішують. Проблема невдовзі повернеться. Співробітництво вважається найпродуктивнішим, так як дотримується лозунг: «Щоб я виграв, ти теж повинен виграти». Але потрібно вміло пояснити своє бажання, вміти вислухати іншого і врахувати його інтереси. Розглянемо, приміром, перше зображення віслючків.
Коли кожен із них вперто намагається дотягнутися до свого стіжка сіна і гарно попоїсти, то врешті-решт залишаються голодними. Нижній малюнок є яскравим прикладом співробітництва. Обʼєднавши свої зусилля, тварини можуть тепер гарно поласувати.
Дуже часто люди теж нагадують віслючків, які не вміють поступатися. Та чи варто бути дуже впертим і залишатися при своїх інтересах? Подумайте про це і оберіть тактику співробітництва.
А тепер на практиці перевіримо тактику співробітництва.
Вправа «Влада».
Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен учасник має захопити якомога більше «влади».
В цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого. Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета складається вдвоє.
Висновок. Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а обʼєднавши свої зусилля.
У кожного на парті є невеличка гілочка дерева. Кожну із них легко переламати. А якщо я зберу їх і спробую переломити, то мені це не вдаєтьсч. Ось так і у житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом в гурті, то ніякі вороги вас не здолають, і всі негаразди ви легко подолаєте. Ми з вами  зберемо наші гілочки у пучечок і перевяжемо стрічкою. Цей пучечок стане символом нашої єдності.
Повернемося до слова кофлікт і до тих асоціацій, які ми підібрали до нього. А чи не може конфлікт бути позитивним? Давайте спробуємо скласти нову асоціацію до цього слова.
КОНФЛІКТ
Діагностична:  конфлікт для пізнання стану справ у колективі.
Регулятивно-розвиваюча:конфлікт унеможливлює  застій у колективі, спонукає до змін і розвитку, відкриває дорогу іноваціям.
Інформаційно-обʼєднуюча: під час конфлікту люди дізнаються про себе і одне про одного, він стимулює рефлексію і розуміння.
Стимулювання активності: конфлікт підвищує активність людей, нейтралізує «синдром покірності».
Стимулювання особистого зростання: конфлікт стимулює розвиток особистості, підвищує її відповідальність, усвідомлення своєї значущості, сприяє самопізнанню і самореалізації.
Психотерапевтична: конфлікт нейтралізує напруженість, дискомфорт, хронічне непорозуміння, дає їм вихід.
Підсумок тренінгу.
Впава «Цукерка».
А зараз передайте цукерку людині, з якою вам було найбільше комфортніше сьогодні працювати.
Кожен учасник заняття висловлюється стосовно того, що корисного вони отримали під час тренінгу (враження, інформація). Чи здійснилися очікування, які ви писали на листочках перед початком тренінгу.




Немає коментарів:

Дописати коментар