понеділок, 14 листопада 2016 р.

Козацькому роду - нема переводу. Сценарій свята

           

 


Сценарій свята «Козацькому роду нема переводу»
Мета: більш детально ознайомити учнів з історією козацтва, її відомими представниками, їх звичаями, сформувати колективний дух, вміння працювати і виконувати завдання злагоджено, формувати ціннісне ставлення особистості до себе, традицій та звичаїв рідного краю, розвивати спостережливість, виховувати повагу до історичного минулого.
Обладнання: мультимедійний проектор, завдання та обладнання до конкурсів, малюнки.
Очікуванні результати: в ході свята учні більше дізнаються про традиції та звичаї козаків, сформується почуття колективізму.

Хід заходу

 Ведучий 1: Добрий день вам, друзі щирі
 Хай живеться вам у мирі,
 Не минайте нашу хату,
 Бо у нас сьогодні свято!
(На середину зали виходять троє дітей із хлібом і сіллю)
Ведучий 2: Гостей дорогих ми вітаємо. Та з хлібом-сіллю стрічаємо!
1 дит: Гостей наших любих
 Вітаємо щиро,
 Зустріти вас раді
 З любов'ю та миром
2 дит: І на знак поваги
 Хліб візьміть із сіллю,
  Щоб життя дороги
  Славили Вкраїну.
З дит: Ми вам його підносимо
            На білім рушничкові,
            а до землі вклоняємось,
            Щоб ви були здорові.
(Кладуть хліб і сіль на столика)
Ведуча: Хліб і сіль на вишитому рушникові... так вітаємо ми всіх дорогих і ба­жаних гостей та вшановуємо їх піснею.

В. 2. Великий і щирий привіт усім шанувальникам історії рідної України.
В. 1. Сьогодні ми все частіше звертаємось до наших витоків, рідної мови, історії нашої країни, народної гри, прислів’їв та приказок.
В. 2. І ще одним кроком на зустріч цьому відродженню – наше свято: «Козацькому роду - нема переводу». 
14 жовтня, на свято Покрови Пресвятої Богородиці традиційно святкується День українського козацтва.
1й козак:
Де Дніпро наш котить хвилі,
Рве стрімкі пороги,
Там країна, вся зелена,
Славний край розлогий,

2й козак:
Там козацтво виростало,
Слави й волі здобувало,
Україно, Україно,
Славний край козачий!

3й козак:
Там, де Чорне море грає,
Буг, Дністер хвилюють,
Де шляхами, де степами
Козаки мандрують,
За народ там і за віру
Ніс козак життя в офіру.
Україно, Україно,
Славний край козачий!
4-й козак:
                                      Де Савур-могила – широка долина,
                                      Сизі орли пролітають.
                                        Наші хлопці – нащадки козацькі,
                                        Як мак процвітають.
5-й козак:
Розвивайся, сухий дубе, -
    Завтра мороз буде.
    Приготуйтесь, козаченьки,
    Поєдинок буде.
6-й козак:

                 Демонструйте свою спритність,
                 розум та ще й вроду,
                 щоб гриміло «Козацькому роду –
                 нема переводу».


В. 1. А скажіть мені, чи ще є козаки та козачки, що силою та завзяттям можуть похвалитися? (Так!!!)
В. 2. Та рідної мови не цураються?
В. 1. Та наспіви й танці українські полюбляють?
В. 2. Та народну мудрість  та гру старовинну не забули?
В. 1. Так, не перевелись козаки на нашій землі. Саме вони сьогодні покажуть, на що здатні.
Чуєте? Земля гуде. Гей долиною, гей широкою, козаки йдуть! Зустрічайте!
 ( звучить музика. До зала заходять учасники змагань – члени команд)
 (Лунає марш)
В1.Сьогодні наших конкурсантів дивиться й оцінює козацька старшина. Саме вони будуть уважно спостерігати за грою команд, а потім визначати найбільш знаючих, дотепних та спритних козаків та козачок.
В.2. А зараз познайомтесь із членами козацької старшини.
Вітаємо……..
В1.Козаччина зародилась і розвинулась як результат особливих умов українського життя XV-XVI століть у степах, у сусідстві з хижим татарським Кримом. Процес її зародження та формування був довгим, окремі його моменти були мало помітні і не зафіксовані історично, адже саме життя козаків проходило в глухих степових просторах, далеко від культурних осередків.
В2.Свого командира козаки називали гетьманом. Гетьман - від німецького Hauptmann - начальник, командувач. В Україні в ХVI -ХVII ст. - ватажок козацтва, у ХVІІ-ХVІІІ ст. - воєначальник козацького війська, правитель України.
В1. В справжніх козаків не було команд, а вони створювали курені. Давайте домовимось так, якщо ви козаки, то команди ваші називаються куренями. Тож шановні  командири, тобто Гетьмани своїх куренів прошу представити вашу команду.
Курінь 6-М класу «Громада»
Девіз:
Наш девіз:”
Ми козацького роду 
Славних предків діти 
І у школі всі вчимося 
Рідний край любити” 
Курінь 6-Г класу «Гетьмани»
Девіз:
Козакам від роду до роду
Нема переводу!                   
В1. Щось ми розговорилися, а наші ж козаки прийшли позмагатися, показати свою силу, спритність, розум та відважність.
В2. Тож приступимо до 1 туру «Розминка».

Ведучі ставлять командам запитання (кожній окремо). Час на роздуми та обговорення командам не відводиться. Перемагає команда, яка протягом двох хвилин дала більше правильних відповідей. 
Яка команда розпочне конкурс, вирішує жеребкування, яке проводять ведучі з капітанами команд. 

Запитання для
куреня «Громада»: 
1. Голова козацького уряду. (Гетьман.) 
2. Перша козацька фортеця, зведена на острові. (Мала Хортиця.) 
 3.Де відбулася перша битва в ході визвольної війни? (Під Жовтими Водами.) 
4.Чи був гетьман самодержцем? (Ні.) 
5.Найважливіша ознака влади в козацькому війську. (Булава.) 
6. Кому не дозволялося заходити на територію Запорозької Січі? (Жінкам.) 
7. Як звали першого козацького гетьмана? (Дмитро Вишневецький.) 
8.Де розташовувались козацькі табори? (Запорозька Січ.) 
9. Кого вважали козаки батьком, матір'ю, дружиною та това¬ришем? (Батько — степ, мати — Січ, дружина — шабля, товариш — кінь.) 
10. Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина.) 
11.Про яку деталь козацького вбрання казали: «широкі, як чорне море»? (Шаровари.) 
12.Найвідоміша козацька страва. (Куліш.) 
13. Народний співець, оспівувач подвигів козаків. (Кобзар.) 
14. Що означає для козака слово «чайка»? (Човен.) 
15. Найвідоміший козацький танок. (Гопак.) 

Запитання для
куреня «Гетьмани»: 
1. Останній гетьман Запорозької Січі. (Кирило Розумовський.)
2.Як називали в народі Петра Дорошенка? (Сонце руїни.) 
3. Автор книжки «Чорна Рада». (Пантелеймон Куліш.) 
4.Якому гетьманові найбільше «дісталося» від істориків? (Іванові Мазепі.) 
5.Автор першої української конституції. (Пилип Орлик.) 
6. Яке церковне свято козаки вважають своїм і коли воно
відзначається? (Покрова, 14 жовтня).
7.Хто і коли наказав руйнувати Січ? (Російська цариця Катерина ІІ в 1775 році.) 
8. Відомий козак, який брав участь більше як у п'ятдесяти битвах. (Іван Сірко.) 
9. Скільки куренів було на Січі? (Тридцять вісім.) 
10. Що означає слово «тирса»? (Степова висока трава.) 
11.Найвідоміші козацькі літописці. (Величко, Грабянка.) 
12. Як називали козаків, що перебували на державній службі? (Реєстрові.) 
13.Козацьке чотирикутне укріплення зі скріплених возів. (Табір.) 
14. З ім'ям якого гетьмана пов'язують створення козацької кінноти як роду військ? (Богдана Хмельницького.) 
15. Центральний орган управління Січі. (Кіш.) 

В.1. Козаки відрізнялися спритністю, силою та кмітливістю, вміли гарно куховарити і любили смачно поїсти, тому в наших наступних конкурсах ми це і перевіримо.
Тур 2.
1.      «Хто швидше наносить ложкою води»
В конкурси приймають участь по 5 чоловік з  куреня (якщо будуть батьки, то по 3-4 чоловіка ще додається).
Першому учаснику видається ложка, якою він має зачерпнути воду і пробігши, вилити її в посудину, потім він передає ложку іншому учаснику. Виграє той курінь, хто швидше закінчить естафету і більше набере води.
2.      «Хто швидше начистить картоплі».
Викликається по 5 учасників з кожного куреня. Вони по черзі на швидкість чистять картоплю. Виграє той курінь, чиї учасники швидше начистять 6 картоплин.
3.      Естафета, яка має назву «Одягни козака».( на відстані 5 метрів від старту  встановлюють стільці, на яких складено козацький одяг: шапка, чоботи, сорочка, пояс. Перші козаки сідають на стільці. За командою другі козаки добігають до своїх стільців, беруть елемент вбрання і одягають на свого козака. Змагання триває доти, поки останній учасник не одягне  останнє вбрання на свого козака.)
В.2. Рівно в полудень з фортечної гармати лунав постріл. За цим сигналом козаки йшли обідати. На обід подавалися тетеря — зварене пшоно або житнє борошно на квасі, варена або печена риба, мед, пиво, галушки, юшка з риби, що називається щербою, куліш із салом, баранина, дичина. Після обіду співали пісні, думи, слухали розповіді і гру кобзарів.
                                                    
            3.“Хто дістане і з’їсть цукерку в тарілці з мукою без допомоги рук”.
А зараз дуже цікаве завдання. По одному з кожного куреня змагаються у такому виді змагань: учасник конкурсу повинен дістати і з’їсти цукерку з тарілки з мукою без допомоги рук.
4. А чи знають наші козаки, яку зброю мали козаки, що край наш боронили від ординців? Виберіть із запропонованих назви зброї, яку мали на озброєнні запорозькі козаки. ( На  окремих аркушах написані назви зброї козаків.
 Для кожної команди – свій комплект. По одному підходять учасники і вкладають в конверт по одному аркушу. Рушниці, пістолі, списи,   шаблі,  самопали, келепи, сагайдаки,  якірці,  ножі   піщалі,   панцери,  гармати, ,пістолети,   автомати,    нагани,    гвинтівки   стилети, нунчаки   обрізи,   довбні,   метавка.,
Завдання для батьків. «Вгадай, що зображено на малюнку».
За спиною у батьків є певний предмет, який пов’язаний з козаками. За допомогою навідних запитань, які батьки ставлять до своїх козаків чи козачок вони повинні відгадати цей предмет за 1 хвилину. У разі правильної відповіді курінь отримує додатково 4 бали. (На малюнках зображено булаву, коня, шаровари, шаблю).
( виходить на сцену козак)
Козак: Фу-ти, ну-ти… Приїхав…   
            А де ж господарі ? Чому гостей не зустрічають?
1.      Ой, Боже мій, ой приїхав таки на свято…
      А як  же ти сюди на коні добрався? Чи пішки дійшов?
Козак:  А де ти бачила, щоб козак пішки ходив?
  А це хто? Усі на свято прийшли? Так багато?
 Люди добрі, а хто ж працювати  буде?
1.      Та свято ж у нас. Хто ж у свято працює?
      Краще зі святом привітай та поклонися людям до пояса.
Козак (знімає шапку, кланяється):
Хай, добрі люди, вам щастя буде,
Хай буде воля на все роздолля.
А до того літ премного  на любов і згоду.
Хай не буде переводу козацькому роду!
2.      Кожен козак мріє бути отаманом. Та головне – побратимство. Ось і наші команди вже заробили собі слави. Хто ж попереду? Надається слово козацькій старшині.
Слово журі
1.      Наші хлопці – молодці! СПРАВЖНІ КОЗАКИ!
Козак: А ось ще й не справжні!
1.      А чому ж це?
Козак: Бо я ще не бачив, чи вміють вони на конях їздити.
1.   Тоді оголошуємо наступну естафету «Осідлай коня».
( на відстані 10 м від старту встановлюють стільці, до них привязують по «коню» (до паперової голови прив’язана 3-метрова мотузка з хвостом). За сигналом перші учасники підбігають до стільця, відв’язують своїх «коней», «скачуть» до своїх куренів і передають «коня» наступному козакові. Той оббігає на «коні» стілець і передає «коня» наступному і т.д. ).
1. Ось бачиш, наші козаки і на конях їздити вміють.
Козак: От тобі й козаки! Молодці! Господине, а козака частувати будеш?
Нема  смачнішого для козака як куліш  в полі зварений. А чи знають сучасні козачата, що в казан класти , щоб куліш на славу вдався? Перевіримо.
( завдання, як зі зброєю, тільки на аркушах – назви продуктів).
1-й ведучий. А наступний конкурс називається «козацька пісня».
2-й ведучий. Відомо, що козаки, зібравшись гуртом на відпочинку, дуже любили заспівати разом. Тож зараз ми і перевіримо, який курень дружніший, добре знається на народних піснях і краще співає.
Звучить «Козацька пісня».

                                              
1-й ведучий. Славні у нас команди, дружні козаки. Цікаво, чи добре вони знають своїх легендарних попередників? 
2-й ведучий. Це стане відомо з наступного конкурсу, що має назву «Легендарні побратими». 
Ведучі проводять конкурс. 

«Легендарні побратими» 

Конкурс проводять у формі вікторини. Ведучі по черзі ставлять командам запитання. На роздуми та обговорення запитання відводиться не більше ЗО секунд. Право відповідати отримує команда, гравець якої першим підніме руку. Якщо відповідь неправильна, запитання переходить до команди суперників. 

За кожну правильну відповідь команда отримує два бали. Запитання конкурсу: 
1. Як звали відомого козака, якого вороги називали Урус - Шайтан — «український чорт» — за те, що із 55 проведених битв він одержав перемогу в 54? (Іван Сірко.) 
2. Який гетьман був до кінця свого життя ув'язнений у Петропавлівському підземеллі за звинуваченням у державній зраді? (Петро Полуботок.) 
3. Кого сучасники називали українським Спартаком, Ганнібалом, а у народній пам'яті він залишився народним героєм? (Богдан Хмельницький.) 
4.Назвіть гетьмана, який за часи свого правління (22 роки) прославився тим, що побудував чимало храмів. (Іван Мазепа.) 
5 Хто з гетьманів був нагороджений медаллю Папи Римського? (Іван Сулима.) .
6.Назвіть гетьмана, який отримав своє прізвище за те, що мав дивовижну силу — легко міг зламати руками нову підкову? (Іван Підкова.) 
КОЗАЦЬКА МОЛИТВА

До церкви причвалав старий козак.
В поклоні ледь не до землі зігнувся:
- Зроби, о Боже милосердний, так,
Щоб я сьогодні ж в турка обернувся!
Почув слова ці випадково піп,
Що і походи знав в житті, і битви:
- Ти, батьку, збожеволів?
Чи осліп?
Що за безглузді просьби і молитви?
Хіба не турок напада на Січ?
Хіба не він чига на нас край шляху?
Козак зітхнув:
- Не в тому, отче, річ!
Я зроду не молився ще аллаху.
Конини навіть в рот я не беру,
А навпаки - люблю вминати сало.
Я просто хочу, щоб, коли помру,
Хоч на одного турка менше стало!

Старшина підраховує кількість балів, зароблених командами в конкурсі, й оголошує результат. 

1-й ведучий. Всі ви напевне знаєте і бачили картину, на якій зображено той момент, коли дотепні, веселі козаки писали листа турецькому султану.
Давайте спробуємо побути на їх місці. Але кожен курінь спробує написати листа президенту України.

2-й ведучий. Усім відомо, що в кожному козацькому курені є по одній визначній особі. Це — курінні отамани. Саме вони відповідал
ьні за перемогу свого гурту — так само, як і наші капітани. Тож наступний, вирішальний, конкурс саме для них. 
1-й ведучий. І називатиметься він «Мудрий отаман». Ведучі проводять конкурс. 

«Мудрий отаман» 
Ведучі читають капітанам початки козацьких прислів'їв. Капітани команд мають завершити ці вислови. За кожну правильну відповідь капітан отримує два бали, що зараховуються до загального рахунку команди. 
Змагання розпочинає капітан тієї команди, яка в попередніх конкурсах набрала більше балів. 

Прислів'я для капітана команди «Громада»: 
1. За рідний край ... (і життя віддай). 
2. Або перемогу добути, ... (або вдома не бути). 
3. Кров не водиця, ... (проливати не годиться). 
4. До булави треба ... (голови). 
5. Де козак, ... (там і слава). 
6. Степ та воля — ... (козацька доля) 

Прислів'я для капітана команди «Гетьмани»: 
1. Козацькому роду ... (нема переводу). 
2. Береженого Бог береже, а козака ... (шабля стереже). 
3. Хочеш спокою — ... (готуйся до бою). 
4. Терпи, козаче, ... (отаманом будеш). 
5. Коли стелиться доріжка, козакові... (не до ліжка.) 
6. Хліб та вода — ... (козацька їда.) 

Журі підраховує кількість балів, зароблених капітанами команд, і оголошує загальні результати гри, визначає команду переможців. Звучить весела українська музика. Наперед виходять усі учасники заходу. 

Виконання пісні.
ЕПІЛОГ

В крові у нас козацькі гени.
В душі у нас весела Січ.
Вона дарує нам натхнення,
Вона співає день і ніч.
Її імення на скрижалі
Удячне людство занесло,
Бо запорожець і на палі
Жартує, ворогу на зло.
Зубами недруги скрегочуть
І їх хапають дрижаки,
Коли сміються і регочуть
На Запоріжжі козаки.
Складають зброю супостати
І їх терзає каяття,
Бо сміх - це дух, що не зламати,
Бо сміх - це воля до життя.
Цей сміх - найбільша сила нині,
Це горді крила поколінь.
На них новітній Україні
В майбутнє линути.
Амінь.

А зараз наступає довгоочікуваний момент: козацька старшина виносить своє рішення.

 ( журі зачитує своє рішення: Усім учасникам свята присвоїти звання «Козак» і вручити їм нагрудні значки. Переможців свята нагородити Почесними грамотами.)

Всі учасники , уболівальники і гості співають
українську народну пісню

Немає коментарів:

Дописати коментар