пʼятниця, 13 березня 2020 р.

Завдання для 6 класу під час карантину.

Завдання для 6 класу під час карантину  до 10 .04.2020.

Опрацювати теорію  і виконати тренувальні вправи за посиланням

Теорія і тренувальні вправи по темі "Різноманітність Дводольних рослин"

Теорія і тренувальні вправи по темі "Різноманітність Однодольних рослин"

Теорію коротенько записати у вигляді таблиці
Назва родини
Формула квітки
Тип суцвіття
Тип плоду
Специфічні особливості родини
Представники культурних рослин, бур’янів







Після цього виконати самостійну роботу

Самостійна робота з теми "Різноманітність Покритонасінних рослин"

Хто не виконав тести, виконати завдання на  мій клас до 05. 04.2020
https://miyklas.com.ua/TestWork/Join/7LrMoL6tqEC2nMLefVofHw



Виконані завдання сфотографувати і переслати мені на вайбер номер 0990130543 або пошту pld2405@gmail.com
Опрацювати параграфи 42, 43, 44



По заданим параграфам завдання будуть пізніше
Записати в зошит порівняльну характеристику класів Однодольних та Дводольних рослин.

Назви родин покритонасінних є на форзаці підручника
Визначити  назви родин і записати в зошит


Опрацювати параграф 38
Виконати завдання на мій клас до  02.04.2020 https://miyklas.com.ua/TestWork/Join/EDKuo5Wn1EyMMgr1WTHw6g

Ваші паролі і логіни

Ім'я Ел.пошта чи логін користувача Пароль Клас Роль на порталі Адреса сайту
Зоряна Веремчук зоряна 6б rjeadk2q Школяр miyklas.com.ua
Вікторія Вишковська Вікторія 6бв cvulhjy6 Школяр miyklas.com.ua
Віктор Власюк Віктор 6бв f68ljbqg Школяр miyklas.com.ua
Кароліна Володимирець Кароліна 6бв jeeb9irt Школяр miyklas.com.ua
Петро Глодовський Петро 6бв bkbgdn35 Школяр miyklas.com.ua
Іван Голосний Іван 6б reb5xtuy Школяр miyklas.com.ua
Максим Єзерський Максим 6б odcdmdwh Школяр miyklas.com.ua
Катерина Женевська Катерина 6б popcia8m Школяр miyklas.com.ua
Руслан Краєвський Руслан 6 7iv6jtsj Школяр miyklas.com.ua
Ольга Маліщук Ольга 6б fpxxkjno Школяр miyklas.com.ua
Александр Мартинов Олександр 6б xyqwamss Школяр miyklas.com.ua
Владислав Мацанек Владислав 6бв 2ueczgnb Школяр miyklas.com.ua
Богдана Міщук Богдана 6б pd1gvpev Школяр miyklas.com.ua
Марія Павлунь Марія 6б ejndcewr Школяр miyklas.com.ua
Ярослав Сабюк Ярослав 6б px08rh4n Школяр miyklas.com.ua
Софія Семенова Софія 6бв yycbafen Школяр miyklas.com.ua
Мар"яна Смаглюк Мар"яна 6б dp2kh0rd Школяр miyklas.com.ua
Мар"яна Степаненко Мар"яна 6бв pbyu0gp2 Школяр miyklas.com.ua
Максим Тимощук Максим 6бв r6ulltsp Школяр miyklas.com.ua
Данило Тимчак Данило 6б q7bdbwrk Школяр miyklas.com.ua
Олександра Ткач Олександра 6б rwp4rw0t Школяр miyklas.com.ua

Теоретичну частину записати в зошит і вивчити. Практичну частину виконати і переслати мені на вайбер номер 0990130543.

Терміни записати в словник і вивчити
Гаметофіт - статеве покоління в життєвому циклі рослин.
Заростки - гаметофіти в життєвому циклі папоротей, плаунів і хвощів.
Протонема - нитчаста стадія гаметофіту у мохів.
Спорофіт - нестатеве покоління в життєвому циклі рослин.
Спора - гаплоїдна клітина для нестатевого розмноження
Яйцеклітина - жіноча статева клітина.
Сперматозоїд - чоловіча статева клітина.
Архегоній - жіночий статевий орган.
Антеридій - чоловічий статевий орган.
Зигота - диплоїдна клітина, яка утворилася після запліднення яйцеклітини сперматозоїдом.
Спорангій - місце утворення спор.
Стробіли - спороносні колоски на верхівках пагонів хвощів або плаунів.
Спорофіл - спороносний листок у плаунів.
Сорус - місце утворення спор у папоротей.
Вайї - перисті листки дорослої папороті.


ВИЩІ СПОРОВІ РОСЛИНИ
Риси пристосованості рослин до життя на суходолі:
а) формування тканин (покривної, механічної, провідної);
б) формування органів (стебла, листків, кореня, пізніше квітки й на­сінини);
в)  розвиток структур, що сприяють ефективному вивільненню та розсіюванню спор;
г) розвиток багатоклітинних органів статевого розмноження (архе­гонії, антеридії).
Припускають, що мохи виникли в палеозої.
Три точки зору на походження:
1)      Мохоподібні виникли з водоростей і становлять проміжну групу між водоростями й папоротеподібним.
2)      Виникли від риніофітів унаслідок редукції спорофіту й перетворення його на спорангій.
3)      Мохоподібні й папоротеподібні – дві паралельні гілки розвитку, які виникли від спільних водоростеподібних предків з багатоклітинними гаметангіями й чергуванням поколінь.

Схема життєвого циклу спорових рослин.
Спорофіт (2n) - спорангій - формування та дозрівання спор у спорангіях - проростання спор (n) - гаметофіт (n) - статеві органи (архегонії та антеридії) - статеві клітини (яйцеклітина (n) та сперматозоїд (n))  - запліднення (злиття гамет) за наявності краплинно-рідинної вологи - зигота (2n)  - спорофіт (2n)

Загальна характеристика Мохоподібних.
1. Походження — виникли близько 400 млн. років тому 
2.     Кількість видів — 35 тис., в Україні —близько 800.
3. Представники — зозулин льон, сфаг­нум, маршанція. Сфагнові мохи, або білі мохи, які також називають торфовими мохами, поширені на болотах та інших дуже зволожених місцезростаннях. Стебло в них прямостояче, на верхівці розгалужене, до 50 см заввишки. Листки не мають жилок і складаються з двох типів клітин: дрібних живих зелених (фотосинтезуючих) і великих мертвих без­барвних (водоносних). Завдяки водоносним клітинам колір сфагнових мохів ніколи не буває яскраво-зеленим, через що їх і називають білими мохами. Водо­носні клітини здатні накопичувати й довго утримувати таку кількість води, яка в 30-40 разів перевищує масу самого моху. Ризоїди в них у дорослому віці відсутні й вода надходить через водоносні клітини. Сфагнові мохи — однодомні рослини. Антеридії розвиваються в пазухах листків на бічних гілочках, архегонії — на верхівці. Ці мохи наростають верхівкою, а нижня частина стебла поступово відмирає. Відмерлі частини занурюються у воду, але не перегнивають, оскільки сфагнові мохи виділяють кислоти, що вбивають мікроорганізми, які розкладають органічні рештки. Накопичуючись, відмерлі рештки утворюють торф
4.     Середовище існування (поширен­ня) — мохи панують на великих просторах приполярних областей, віддають перевагу вологим місцям існування.
5.     У життєвому циклі переважає гаметофіт.
6.     Будова гаметофіта: багаторічна трав'яниста рослина (висота 5-50 см),
має листостеблову чи таломну будову, до ґрунту прикріплюється нитко­подібними виростами — ризоїдами; на верхівці пагонів розташовані органи розмноження — архегонії та(або) антеридії.
Гаметофіти в мохів однодомні (і з архегоніями, і з антеридіями) та дво­домні (на жіночій рослині розвиваються архегонії, на чоловічій — антеридії).
7.   Будова спорофіта — це коробочка на ніжці, що за допомогою стопи прикріплюється до гаметофіта. У коробочці містяться спорангії зі спорами.
8.   Пристосування до середовища існування: мохи за умови нестачі вологи можуть висихати до повітряно-сухого стану, а за наявності води, знову відновлювати процеси життєдіяльності; тіньовитривалі, фотосинтез може відбуватися за умови мінімуму світла та за низьких температур; воду й мінеральні речовини мохи здатні поглинати всією поверхнею тіл мохи чутливі до забруднення атмосферного повітря й у дуже забруднених місцях відсутні або їхня видова розмаїтість є незначною.




  Значення мохоподібних: у природі:
а) першопоселенці, утворюють перегній і створюють середовище існування для інших видів;
б)           є регуляторами режиму вологості в угрупованнях (луг, ліс, бо­лото), спричиняють заболочування ґрунтів;
в) захищають ґрунти від ерозії;
г) беруть участь в утворенні торфу (сфагнум);
д)           здатні накопичувати різноманітні сполуки (в тому числі радіо­
активні)
у житті людини:
а) торф використовують як цінне калійне добриво, для виготов­лення торф'яних горщичків під розсаду;
б) торф використовують як пальне, підстилку для худоби, тепло­ізоляційний матеріал у будівництві, консервувальний і пакуваль­ний матеріал;
в) з торфу одержують спирт, віск, карболову й оцтову кислоти, па­рафін, нафталін, смоли, роблять пластмасу, ізоляційні плити та ін.;
г) у народній медицині сфагнові мохи використовують як пере­в'язочний матеріал (мають бактерицидні властивості, гігроскопічні).
Загальна характеристика відділу Хвощеподібні
1. Походження: відповідно до сучасних уявлень, походять від риніофітів.
2.  Кількість видів — близько ЗО (хвощ польовий, хвощ лісовий, хвощ великий та ін.).
3.  Сучасні види — багаторічні, трав'янисті рослини; вимерлі хвощі - дерева або чагарники, заввишки 20 м (каламітит, клінолисти, каламофіти).
4.  Середовище існування (поширення) — більшість хвощів віддають перевагу вологим місцям існування (болота, берега водойм, вологі ліси й  луки).
5.   У життєвому циклі переважає спорофіт.
6.   Спорофіт має кореневище з придатковими коренями, стебло, лускаті листки, на верхівці пагона — стробіл, або спороносний колосок
Характерною рисою хвощів є розчленування тіла на вузли та міжвузля.
    Вузол — це потовщена ділянка стебла, рівень прикріплення листка.
    Міжвузля — відстань між двома сусідніми вузлами.
У вузлах пагонів у хвоща містяться бічні галузі. Листки у хвощів мають вид зубчиків, що зростаються біля основи. Для хвощів характерним є як верхівковий, так і вставний ріст (за рахунок поділення клітин біля основи міжвузлів).
7. Хвощі — рівноспорові рослини. Спорангії на верхівках пагона у хвощів зібрані в стробіли, або спороносні колоски. Спори мають спеціальні  пристосування для поширення — елатери.
8.     Гаметофіти хвощів — невеликі, зелені, вільноживучі розчленовані пластинки, на яких розвиваються архегонії й антеридії, до ґрунту прикріплюються ризоїдами. Розвиваються головним чином на мулі, багатому на вологу й поживні речовини. Сучасні дослідження свідчать про те, що гаметофіти хвощів потенційно двостатеві (під час проростання cпори залежно від умов розвиваються або чоловічі, або жіночі пластинки).
9. Значення хвощеподібних (виступ учнів з повідомленням про зна­чення хвощів):
а) давні хвощі брали участь в утворенні кам'яного вугілля;
б)     хвощ польовий — індикатор кислих ґрунтів, злісний бур'ян;
в) у медицині використовується як лікарська рослина (сечогінне, кровоспинне);
г)       просочені кремнеземом стебла хвощів використовують для
шліфування металу, дерева, чищення посуду;
д)      підземні бульби, що утворяться на кореневищах хвоща, вико­ристовують у їжу як джерело крохмалю.
Загальна характеристика відділу Плауноподібні                      
1.  Походження: відповідно до сучасних уявлень, походять від Риніофітів.
2.  Кількість видів: близько 1 000, в Україні — 12.                           
3.  Давні викопні плауни — великі деревоподібні форми (висотою заввишки ЗО м) — лепідодендрони, сигілярії; сучасні види — трав'янисті рослини — плаун булавоподібний, полушник, селягінела.          
4.  Середовище існування (поширення) — віддають перевагу вологим місцям існування (лісу, лукам).         
5.  У життєвому циклі переважає спорофіт.
6.  Спорофіт — трав'яниста рослина, від підземного кореневища якої  відходять придаткові корені, стебло дихотомично галузиться, листки дрібні. Листки мають мікрофільне походження. Спорангії розташовані на особливих спороносних листках – спорофілах. Зібрання спорангіїв на верхівці пагона називається стробілом (чи спороносним колоском).
7.  Плауни – рівно- та різноспорові рослини. У рівноспорових рослин гамето фіт однодомний, а в різноспорових – дводомний.
8.  Гаметофіт у плаунів дуже повільно (іноді протягом майже 18-20 років) розвивається під землею та є невеликою сланевою пластинкою, що прикріплюються до ґрунту ризоїдами, на якій розташовані органи розмноження архегонії та антеридії.
     9.      Значення плауноподібних:
утворили шари кам'яного вугілля — сировини для одержання коксу, смол;
-        спори плаунів використовують як дитячу присипку, у фармако­логії.

Загальна характеристика відділу Папоротеподібні:
1.      Походження – за сучасними уявленнями , походять від риніофітів.
2.      Кількість видів – близько 12 тисяч видів, в Україні – 50.
3.      Життєві форми – деревоподібні та трав’янисті рослини.
4.      Папоротеподібні – рослини рівноспорові (щитник чоловічий, орляк звичайний, багатоніжка звичайна) та різноспорові (плаваюча сальвінія,марсилія чотирилиста)
5.      Середовище існування: найбільша видова різноманітність папоротеподібних спостерігається в тропічних лісах.
6.      У життєвому циклі переважає спорофіт.
7.      Спорофіт має коротке стебло, підземне кореневище, від якого відходять додаткові корені; пір’ясті листки-вайї, молоді листки закручені на зразок мушлі равлика.
8.      Спорангії зібрані в соруси  з нижнього боку листків або містяться на особливих спороносних вайях. Зверху соруси прикриті особливим покривалом – індузієм.
9.      Гаметофіт папороті – це невелика, опукло-серцеподібна зелена пластинка 0,5 – 1 см у діаметрі з органами розмноження – архегоніями й антеридіями, до ґрунту прикріпляється ризоїдами.
 Значення папоротей:
а)    брали участь в утворенні кам'яного вугілля;
б)   лікарські рослини;
в)   декоративні рослини;
г) беруть участь у формуванні рослинних угруповань;


 Тестування «Характеристика мохів» 
1.  Ознаки мохоподібних:
а) багаторічні трав'янисті рослини заввишки 10-20 см;
б) відділ об'єднує близько 35 тис. видів;
в) віддають перевагу вологим місцям існування;
г) ростуть лише на деревах;
д) виникли близько 400 млн років тому;
е) у життєвому циклі переважає гаметофіт.
2. Гаметофіт моховидних є:
а) сланню (таломом);
б) листостебловою структурою;
в) багатоклітинною ниткою.
3. Спорофіт моховидних є:
а) багатоклітинною ниткою;
б) коробочкою на ніжці зі спорами.
4. Протонема мохів — це:
а) нитчаста стадія розвитку гаметофіта;
б) нитчаста стадія розвитку спорофіта;
в) коробочка на ніжці.
5. Пристосування мохів до перенесення несприятливих умов:
а) здатні висихати й відновлювати процеси життєдіяльності за умов зволоження;
б) утворюють спори;
в) утворюють гамети;
г) фотосинтез може відбуватися за умов слабкого освітлення;
д) здатні поглинати вологу всією поверхнею тіла.
6. Листостеблову будову мають мохи:
а) маршанція;                        б) сфагнум;
в) зозулин льон (політрих).
7. Рослини, в яких органи розмноження розташовані на різних осо­бинах:
а) дводомні;                           б) однодомні.
8. Органи прикріплення до ґрунту в мохів:
а) корені;                                    б) ризоїди.
9. Значення мохів у природі:                                                            
а) регулюють режим вологості в природних угрупованнях;    
б) захищають ґрунти від ерозії, беруть участь в утворенні торфу;
в) спричиняють заболочування ґрунтів;                                      
г)  здатні накопичувати різноманітні сполуки;
д) утворюють перегній.                                                                 
10. Значення мохів у житті людини:
а) торф — цінне добриво;                                                             
б) сфагнові мохи — перев'язочний матеріал;
в) торф використовують як пальне, для одержання спирту,
фіну, нафталіну, карболової й оцтової кислот.
Тестові завдання до теми „Плауноподібні. Хвощеподібні.”

1.      Для Плауноподібних характерними є такі ознаки:
а) вони є найдавнішими з-поміж сучасних вищих спорових росли?
б) у життєвому циклі переважає спорофіт;
в) мають дійсні корені;
г)  пагони дихотомічне галузяться;
д) у життєвому циклі переважає гаметофіт;
е) спорангії утворюються на особливих листах — спорофілах.
2. Давні плауни, хвощі — рослини:
а) дерева;                  б) трави;             в) чагарники.
  3. Спорангії у плаунів розташовані на:
а) листах спорофілах;      б) нижньому боці листка.
4. Спорофіт плауноподібних має:
     а) кореневище з додатковими коренями;
б) стебло;                               в) листки;
г) стробіл;                              д) ризоїди.
    5.       Група спорангіїв на верхівці пагона — це:
а)        ризоїди;
б) стробіл (спороносний колосок).
    6.       Значення плауноподібних:
а)        лікарські рослини;
б)        використовуються в їжу;
в)        декоративні рослини;
г) утворили шари кам'яного вугілля — сировини для одержання коксу, смол;
д)         спори плаунів використовують як дитячу присипку, у фармако­логії.
7. Для хвощевидних характерними є такі ознаки:
а) є сучасними й вимерлими видами;
б) у життєвому циклі переважає спорофіт;
в) тіло розчленоване на вузли та міжвузля;
г)  листки мають вид зубчиків;
д) фотосинтез відбувається в стеблі;
е) підземний орган — кореневище з придатковими коренями;
ж) сучасні види — трав'янисті рослини.
8. Хвощі — рослини:
а) рівноспорові;                  б) різноспорові.
9. Гаметофіти хвощів:
а) двостатеві;                      б) роздільностатеві.
10.   Ріст рослин, що відбувається за рахунок поділення клітин твірної тканини біля основи міжвузлів, є:
а) верхівковим;                  б) вставним.
11.   Гаметофіти хвощів є:
а) зеленими, самостійними пластинками;
б) багатоклітинними нитками;
в) коробочками на ніжці.
    12.   Хвощі використовуються для (в, як):
а) шліфування металу, дерева; б) чищення посуду;
в) медичних цілей;            г) одержання крохмалю;
д) їжу;                                    е) індикатори кислих ґрунтів.



Тестові завдання до теми „Папоротеподібні”

1. Які ознаки характерні для папоротеподібних:
а) Сучасні й викопні трав’янисті та дерев’янисті рослини;
б) у життєвому циклі переважає спорофіт;
в) рівноспорові та різноспорові рослини;
г) спорофіт має підземне кореневище з придатковими коренями та пір’ясті листки-вайї;
д) тіло розчленоване на вузли та міжвузля;
е) у життєвому циклі переважає гаметофіт.

2. Спорангії в папороті:
а) зібрані в соруси з нижнього боку листків;
б) знаходяться на особливих спороносних вайях;
в) зібрані в спороносні колоски.

3. Спорофіт папоротей — це...
а) невелика зелена серцеподібна пластинка, на якій знаходяться
антеридії й архегонії;
б) рослина, що має підземне кореневище, коротке стебло та пір'­ясті листки-вайї;
в) багатоклітинна підземна нитка.

4.    Сукупність спорангіїв у папоротей називають:
а) ризоїдами;
                      б)стробілом;
в)
сорусом;                          г) спорофілом.

5.    Гаметофіт папороті — це...
а) багатоклітинна нитка, що розвивається під землею;
б) серцеподібна, невелика зелена пластинка, на якій розташовані архегонії й антеридії, прикріплюється до ґрунту ризоїдами;
в) рослина з коротким стеблом і пір'ястими листками, підземний орган якого — кореневище з придатковими коренями.

6. Папороті віддають перевагу вологим місцям існування, тому що:
а)   запліднення в папоротей можливе лише за наявності вологи;
б) вони мають поверхнево розташовану кореневу систему;
в) вони є тіньовитривалими й вологолюбними видами.

7. До Червоної книги України занесено такі види папоротевидних:
а) адіантум
венерин волос;       б) щитник чоловічий;
в) марсилія чотирилиста;         г) вудсія альпійська.

8. Способи розмноження папоротевидних:
а) безстатеве;                     б) вегетативне;
в) чергування безстатевого та статевого.

9. Папоротевидні — рослини:
а) різноспорові;                  б) рівноспорові.

10. Значення папоротей:
а)    брали участь в утворенні кам'яного вугілля;
б)   лікарські рослини;
в)   декоративні рослини;
г) беруть участь у формуванні рослинних угруповань;
д)   природні індикатори кислих ґрунтів.



3 коментарі: