понеділок, 15 лютого 2016 р.

Узагальнення знань з теми "Вступ. Клітина", 6 клас

Біологія 6 клас
ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ: «ВСТУП. КЛІТИНА.»
Мета: перевірити рівень засвоєння знань учнями класу, закріпити набуті знання з даних тем; розвивати вміння аналізувати, шукати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати бережливе відношення до природи.
Тип уроку: урок закріплення знань і вмінь.
Обладнання: презентація на комп’ютері, роздатковий матеріал.
Клітини є цеглинки, з яких зводиться будівля рослини.
К. Тимірязєв
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати і учнів до уроку. Перевірка присутніх. Поділ класу на 6 робочих груп. Вибір капітанів.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Яку тему ми вивчали з вами протягом місяця?
Домашнім завданням вам було підібрати цікаві факти про клітину.
   Вправа “Здивуй”.
· У тілі людинни міститься більше ніж сто трильйонів клітин. А в тілі слона їх шість з половиною квадрильйонів.
· Клітини крові, коли відмирають, відразу ж замінюються новими. Еритроцити живуть 100-125 днів, лейкоцити ж живуть іноді всього кілька годин, а іноді й кілька місяців. В організмі дорослої людини щогодини відмирає 2 мільярди тромбоцитів, 5 мільярдів лейкоцитів і 1 мільярд енритроцитів.
·     Цікаво, що найбільшою клітиною людського організму є жіноча яйцеклітина, а найменшою – чоловічий сперматозоїд! Потрібно приблизно 175 000 сперматозоїдів щоб досягти маси яйцеклітини.
·     У  нас є приблизно 1600 мільярдів клітин шкіри. 
ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності
Повідомити учням тему і мету уроку. Коли я йшла до Вас на урок, то по дорозі зустріла відомого фантазера барона Мюнхаузена. Він хотів мені щось розказати, але я дуже поспішала до Вас на урок. Тому він дав мені листа і попросив зачитати його. Давайте спробуємо це зробити. Будьте жуже уважні, адже він міг щось там нафантазувати. Якщо щось буде не так, ви занотуйте в себе на листочках.
Дорогі учні! Я знаю, що ви вичили тему «Клітина». Ця тема мені дуже подобається і я її добре знаю. Клітина – це найбільша (найменша) жива елементарна та структурна одиниця всього живого. Не зважаючи на досить різний вигляд клітин рослин та тварин вони мають багато подібного: відсутність клітинної мембрани (наявність), наявність ядра, пластид (тільки у рослин), рибосом та мітохондрій. Кожна клітина заповнена клітинним соком (цитоплазмою). Рух клітинного соку (цитоплазми) погіршує (покращує) транспортування неорганічних та простих органічних речовин до різних органел. В усіх клітинах є рибосоми – органели, які забезпечують клітину енергією та мітохондрії, на яких відбувається синтез білка (навпаки). Також у тваринній клітині є пластиди, диктіосоми та клітинна оболонка, а у рослинній клітині – лізосоми, комплекс Гольджі та клітинний центр. За таку відповідь, якби я був на уроці, то впевнено отримав 12 балів. А ви на скільки знаєте будову клітини?
IV. Закріплення знань і вмінь
Вправа «Впізнай органелу та визнач функцію, яку вона виконує».
1.          ЕПС – транспорт речовин.
2.          Клітинна мембрана – захист, вибіркова проникливість.
3.          Рибосоми – синтез білка.
4.          Ядро – керування усіма функціями в клітині, носій спадкової інформації.
5.          Пластиди – фотосинтез, запасання поживних речовин, забарвлення квітів, плодів.
6.          Комплекс Гольджі – накопичення поживних речовин.
7.          Скоротливі вакуолі – видалення надлишку води.
8.          Цитоплазма – об’єднання всіх органел, перенесення поживних речовин.
9.          Мітохондрія – синтез АТФ
10.      Вакуоля – клітинний сік, запас поживних речовин.
11.      Хлоропласти – фотосинтез
12.      Центріолі – утворення веретена поділу.
Вправа «Доведи»
1 ряд. Який дослід може довести вибіркову проникливість клітинної мембрани? Крохмаль в целофані занурити в розчин йоду.
2 ряд. Наведіть приклад взаємоперетворення пластид. Позеленіння картоплі, зміна забарвлення листя.
3 ряд. Як можна довести, що цитоплазма рухається. Прослідкувати за рухом хлоропластів.
Вправа «Розпізнай».
 Переглянувши відео, сказати, яке явище зображено на ньому.
Метафаза, анафаза, телофаза.
Вправа «Встав слово і знайди речення в підручнику».
Завдання полягає у тому, щоб швидко знайти речення в підручнику.
Добуток збільшення об’єктива та збільшення окуляра показує загальне збільшення мікроскопа. (§ 6, с.20)
Фотосинтез – це процес утворення простих органічних речовин з вуглекислого газу та води за допомогою енергії світла. (§9, с.30)
Зовнішні стінки каналів ендоплазматичної сітки є також місцем прикріплення рибосом. (§8, с.29)
Головні складові органічні речовини, які виробляє клітина – це білки, жири, вуглеводи, а також ДНК та деякі інші молекули. (§7, с.25)
Хлоропласти містять речовину, яка вловлює світло – хлорофіл. (§9, с.31)
Розвиток клітини від її утворення (після поділу материнської клітини) до завершення власного поділу – називається клітинним циклом. (§10, с.35)
Вправа «Конструктор»
Учням дається уявна клітина, а вони за певним завданням повинні створити макет клітини рослини або тварини, чи зобразити спільні компоненти для цих клітин.
V. Виконання самостійної роботи
1. Укажіть основну структурну й функціональну одиницю живого:
а) білок;
б) нуклеїнова кислота;
в) клітина;
г) тканина;
д) орган.
2. Укажіть основне джерело енергії для усіх мешканців нашої планети:
а) газ;
б) нафта;
в) сонячна енергія;
г) місячне світло;
д) бензин.
3. Визначте здатність живих організмів відтворювати собі подібних:
а) подразливість;
б) живлення;
в) розмноження;
г) рух;
д) виділення.
4. Укажіть науку, що вивчає життєві функції організмів:
а) вірусологія;
б) бактеріологія;
в) мікологія;
г) ботаніка;
д) екологія;
е) фізіологія.
5. Укажіть, як називається наука, що вивчає взаємозв’язки організмів між собою та зовнішнім середовищем:
а) вірусологія;
б) бактеріологія;
в) мікологія;
г) ботаніка;
д) екологія.
6. Укажіть явище утворення органічних речовин з неорганічних з використанням енергії сонячних променів:
а) обмін речовин;
б) виділення;
в) хемосинтез;
г) фотосинтез;
д) транспірація.
7. Оберіть обов’язкову структуру рослинних, тваринних та грибних клітин, яка відмежована оболонкою від цитоплазми і в якій зберігається спадкова інформація про клітину та весь організм:
а) хлоропласт;
б) мітохондрія;
в) плазматична мембрана;
г) ядро;
д) вакуоля.
8. З’ясуйте, що позначають терміном «цитоплазма»:
а) воду, що міститься в клітині;
б) групу клітин, які мають подібну будову та виконують спільні функції;
в) напіврідке внутрішнє середовище клітини;
г) одну з постійних клітинних структур, кожна з яких виконує притаманні їй функції;
д) водний розчин органічних і неорганічних сполук, який міститься всередині вакуолі
9. Укажіть, як утворюються нові клітини в організмі рослин:
а) внаслідок поділу материнської клітини; 
б) з клітинної стінки;
в) самозароджуються за наявності води;
г) виникають з клітинного соку.
10 Оберіть процес отримання живими організмами поживних речовин з довкілля:
а) подразливість;
б) живлення;
в) розмноження;
г) рух;
д) виділення
11 З’ясуйте функції клітинної оболонки рослинних клітин:
а) підтримує сталу форму клітини;
б) оточує вакуолю з клітинним соком;
в) забезпечує обмін речовин між клітиною і зовнішнім середовищем;
г) є носієм спадкової інформації і передає її дочірнім клітинам при поділі;
д) захищає клітину від шкідливих впливів довкілля;
е) здійснює фотосинтез.
12. Укажіть правильні твердження про хлоропласти:
а) належать до пластид;
б) безбарвні;
в) містять хлорофіл;
г) у них відбувається фотосинтез;
д) їх вміст оточений клітинною стінкою;
е) основна функція — запасання поживних речовин.
VI. Підведення підсумків
Самооцінювання учнів капітанами команд. Обґрунтування оцінок
VIІ. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення про одного з найпростіших на вибір (евглена зелена, амеба, інфузорія-туфелька)

Немає коментарів:

Дописати коментар